Op een broeiend hete dag als vandaag is het belangrijk om afkoeling te zoeken en voldoende water te drinken. Afkoeling kan je vinden door je in een frisse ruimte te zetten uit de zon en/of door een verkoelend ijsje te eten.

Waterijsje kan je gemakkelijk zelf maken in alle kleuren en smaken, maar je kan jezelf ook gemakkelijk trakteren op een meer romigere variant die toch gezond is! Deze romige variant bevat bovendien geen toegevoegde suikers of zoetstoffen en geen lactose.

Benieuwd? Bekijk eens mijn filmpje

 

Recept romig fruitijs (ook wel nice cream genoemd)

1 rijpe banaan

1,5 kop diepvries (blauwe bessen) of 1,5 tot 2 koppen diepvries mango/ananas/perzik

Scheutje water/sap/plantaardige melk of room

 

Mix alle ingrediënten tot een smeuïge massa en eet onmiddellijk op!

De romige toets is afkomstig van de banaan die je gaat mixen met bevroren fruit. Je neemt best een hele rijpe banaan die al bruine plekjes vertoond aan de buitenkant. Dit soort van ijsjes worden ook wel ‘nice creams’ genoemd en ze bestaan in allerlei smaken.

Wil je eerder een chocolade variant of een hippe matcha variant? Snij een rijpe banaan in stukjes, vries ze in en mix ze met cacaopoeder (en/of pindakaas of notenpasta) of mix ze met matcha poeder en eventueel een scheutje ahornsiroop.

Lust je geen banaan? Geen probleem, vervang de banaan door een romige yoghurt (Greek Style of Skyr variant die ook in een plantaardige vorm bestaan bij Alpro, Provamel en Soyade) of een kokoscrème of dikke kokosyoghurt (bijvoorbeeld van Abbot Kinney).

Hoe serveren?  Gewoon in een kommetje en afwerken met verse stukjes fruit of gehakte nootjes/pitjes of zelfgemaakte granola. Voor de kindjes is het ook leuk om een bolletje te serveren in een hoorntje.

 

Geniet van de zon!

Veel liefs

Kristina

Deel dit bericht