Iedereen houdt van warmte en gezelligheid tijdens de donkere maanden van het jaar. Samenkomen en bijpraten met vrienden of familieleden, oude herinneringen bovenhalen en genieten van lekkere ovenschotels, een grote kom dampende soep en een warme tas chocolademelk of een latte met een koekje of een cake. Het is tijdens deze periode dat we graag ons buikje vullen met eenvoudig, maar heerlijk comfortfood. Als je echter aan comfortfood denkt, associeer je dat niet steeds met gezonde voeding. Bovendien vraagt het ook enige creativiteit om van de klassieke comfortfood gerechten een plantaardig of allergeenvrij alternatief te maken. Toch kan je het gezond, plantaardig of zonder allergenen bereiden. Bovendien is het een ideale manier om kinderen meer groenten te doen eten zonder dat ze het beseffen.

 

Ovenschotels met kaassaus

Wat is nu niet gemakkelijker dan het maken van een ovenschotel, zeker als je bezoek krijgt en weinig tijd wil doorbrengen in de keuken. Je kan jouw ovenschotel op voorhand maken en wanneer de mensen er zijn plaats je alles in de oven en kan jij samen met jouw gasten of met jouw gezin bijpraten. Ovenschotels met kaassaus zijn vaak caloriebommetjes en niet bepaald gezond te noemen. Toch kan je door enkele aanpassingen te maken ervoor zorgen dat je op een gezonde manier hiervan kunt genieten.

Hoe ga je te werk? Vervang de kaassaus door groenten, zoals bijvoorbeeld een bloemkool, pastinaak of pompoen. Stoom deze eerst, laat het uitlekken in een vergiet en mix in een blender. Breng alles op smaak met smaakmakers (citroensap en citroenzeste, peper en zout, nootmuskaat, eventueel een beetje plantaardige room…). Giet de saus over jouw gerecht en bestrooi eventueel nog met vegan kaas. Je kan er ook voor kiezen om bij de groentekaassaus (geweekte) cashewnoten en edelgistvlokken toe te voegen alvorens het te mixen.

Met deze kaassaus kan je bijvoorbeeld een pastaschotel als Mac’n Cheese in een gezonder jasje steken. Durf ook eens een andere soort pasta te gebruiken, zoals pasta op basis van kikkererwten, linzen, erwten …. Of halveer de hoeveelheid pasta en voeg extra groenten toe. Zo doe ik het meestal en het leuke is dat mijn Mac’n Cheese elke keer anders is: andere soort pasta, andere toegevoegde groenten of andere groentekaassaus .

Puree of frietjes

Belgen zijn er dol op: frietjes en puree. Ja, wij zijn een echt aardappelvolk. Daar is op zich niets mis mee. Aardappelen zijn niet ongezond. Vaak ligt het ongezonde in wat we erbij eten of welke sauzen we erbij nuttigen. In plaats van de klassieke witte aardappel, waarom niet eens iets anders proberen? Kies eens voor zoete aardappel, pastinaak, peterseliewortel, pompoen, bloemkool of broccoli wanneer je puree maakt. Je hoeft ook niet steeds kilo’s boter, room of eieren toe te voegen. Je kan gerust deze zaken weglaten. Probeer voor de frietjes eens een zoete aardappel, pastinaak of peterseliewortel te gebruiken. OK, de textuur is anders en je moet er misschien wat aan wennen, maar het is lekker en gezond!

 

Chilli of Curry

Wat ik leuk vind aan chilli of curry, is dat je hier heel veel verschillende groenten in kunt verwerken en goed in kunt variëren. Het is ook gemakkelijk wanneer je gasten op bezoek krijgt. Je maakt jouw gerecht op voorhand klaar en laat het trekken. De smaak zal er beter van worden en jij hoeft je op het moment zelf niet uit te sloven in de keuken! Door bonen of linzen toe te voegen, bevat jouw gerecht ook plantaardige eiwitten die vullend werken.

Er circuleren verschillende recepten voor chilli of curry. Mijn probleem is vaak: welke moet ik nu kiezen?! Als je echter de recepten analyseert, zie je bepaalde constanten terugkomen. Voor de chilli zijn de basisgroenten vaak: ui, wortel, selder, tomaten, bonen, paprika en eventueel (zoete) aardappel. De smaakmakers verschillen per recept, bijvoorbeeld: look, gerookte paprikapoeder, appelazijn, koriander, komijn, chilipoeder, oregano, cayenne, en soms ook kaneel of cacao. Een curryschotel bestaat vaak uit kikkererwten of andere peulvruchten, tomatenblokjes, look, ui, gember, kokosmelk, komijn, garam masala, kerriepoeder, korander, limoen … Je kan variëren door al dan niet zoete aardappel, aubergines, spinazie, pompoen, bloemkool of andere groenten toe te voegen.

 

Warm en voedzaam ontbijt


Boekweitpap met fruit

Een koude start op een koude dag, belooft niet veel goeds. Daarom dat het in de wintermaanden handig is om je dag te beginnen met een warm ontbijt, voedzaam en gezond. Ik denk bijvoorbeeld aan havermout-, boekweit- of quinoavlokken opgewarmd met melk (of water) en verrijkt met smaakmakers zoals appel & kaneel, banaan & chocolade, pindakaas, noten of gedroogd & vers fruit.

Wens je graag een plantaardig variant van spek met eieren? Wat dacht je van roerei op basis van kikkererwten of op basis van (zachte) tofu met daarbij verschillende groenten (champignons, bospaddenstoelen, wortel, asperges ….) of met ‘spek’ gemaakt van aubergines of wortelen?

Soep vol groenten en vitamines

Hoe meer groenten, hoe beter! Dat is mijn standpunt als ik soep maakt. Zelf hou ik van rijkelijke, dikke soepen met verschillende seizoensgroenten. Soep is ook een gemakkelijk gerecht om kinderen veel groenten te doen eten. Je kan ervoor kiezen om jouw soep volledig te mixen of alles nog in stukjes te laten. Mijn vijfjarige dochter bijvoorbeeld, houdt ervan om toch nog wat ‘stukjes’ in haar gemixte soep te hebben. Daarom dat ik altijd nog extra groentjes overlaat of bak om haar bord soep mee af te werken. Een voorbeeldrecept vind je hier.

 

Burgers en gehaktbrood zonder vlees

In de winkel vind je verschillende plantaardige burgers. Ideaal voor diegenen die pas de overgang gemaakt hebben naar een plantaardige levenswijze. Toch zijn deze kant-en-klare versies niet steeds gezond te noemen. Je kan ze beter zelf maken, want echt moeilijk is het niet! Ik heb meerdere recepten en varianten in mijn receptenbundel steken, maar wil jullie alvast vertrouwd maken met de groenteburgers op basis van broccoli & vegan kaas, zoete aardappel & bonen en de linzenballetjes. Wat de ‘meatloaf’ betreft, trakteer ik jullie op een versie met zwarte bonen. Aan jullie de keuze welke meer in de smaak valt!

 

Hou het warm en gezellig deze winter en durf te experimenteren in de keuken!

Liefs

Kristina

Deel dit bericht