Je hoort het steeds vaker: de één is intolerant aan lactose, de ander aan dierlijke melkeiwitten, nog iemand anders heeft een notenallergie, terwijl een ander glutenintolerant is en noem maar op. Het komt steeds vaker voor en het aantal mensen met voedingsgevoeligheden blijkt toe te nemen. Maar wat betekent dat nu: een intolerantie of allergie?

Wat is een intolerantie?

Een intolerantie is een niet-allergische voedselgevoeligheid. Het is dus niet hetzelfde als een allergie. Bij een intolerantie is er dus een bepaalde drempelwaarde die overschreden moet worden alvorens een reactie tot stand komt. Dit wil zeggen dat het dosisafhankelijk is. Pas als je meer op hebt dan jouw lichaam aan kan, zal er zich een reactie voordoen. Het voedingsmiddel of de stof die deze reactie uitlokt, wordt de trigger genoemd. Belangrijk om weten is dat ons immuunsysteem hier niet bij betrokken is (in tegenstelling tot bij een allergische reactie).

De meest voorkomende reacties zijn buikpijn, diarree, opgeblazen gevoel, misselijkheid, krampen, winderigheid …

De medische wetenschap is nog niet ver gevorderd om op alle vragen over intoleranties antwoorden te bieden. Wel is het zo dat een deel van de intoleranties aangetoond kunnen worden aan de hand van een eliminatiedieet of aan de hand van specifieke testen (zoals voor lactose en gluten).

De twee meest bekende intoleranties zijn: lactose en gluten.

Mensen met een lactose gevoeligheid hebben moeite met het afbreken van lactose in hun lichaam. Dit komt omdat hun lichaam het enzym lactase te weinig aanmaakt of niet meer aanmaakt. Hierdoor komt lactose onverteerd in de dikke darm waar het vocht gaat onttrekken. De ontlasting wordt dan dunner en je zit met diarree. Iemand met een lactose-intolerantie kan best lactosevrij eten. Tegenwoordig vind je heel wat alternatieven in de winkel die plantaardig zijn of waar lactose weggehaald is (bv: Dilea) en er bestaat ook een enzym in pilvorm dat je voor de maaltijd kan innemen en die ervoor zorgt dat lactose verteerd kan worden. Lactose-intolerantie is niet hetzelfde als een intolerantie aan dierlijke melkeiwitten (caseïne). Hier is het niet de lactose die een probleem vormt, maar de dierlijke melkeiwitten of caseïne. In dit geval, eet je best plantaardige alternatieven en ook geen lactosevrije producten zoals Dilea, want daarin zijn nog steeds de melkeiwitten aanwezig.

Glutenintolerantie (of coeliakie) is een auto-immuunziekte waarbij een persoon geen gluten meer kan verdragen. Gluten vinden we terug in verschillende graansoorten (tarwe, rogge, gers, kamut, spelt …) in de vorm van een eiwit. Bij coeliakie kan onze dunne darm deze gluten niet verdragen. De darmvlokken in onze dunne darm gaan steeds meer en meer kapot, totdat ze helemaal weg zijn. Hierdoor gaan we ook andere voedingsstoffen minder goed gaan opnemen, waardoor er ook andere tekorten kunnen optreden.

Wat is een allergie?

Een allergie is een reactie op bepaalde componenten uit de voeding waarbij het immuunsysteem bij betrokken is. In tegenstelling tot een intolerantie is er hier geen drempelwaarde. Dit wil zeggen dat de reactie onmiddellijk in gang schiet bij de inname van een bepaald voedingsmiddel, onafhankelijk hoeveel ervan gegeten wordt. Deze reactie is een reactie op een eiwit in het voedingsmiddel. Als tegenreactie zal ons lichaam antistoffen beginnen aanmaken.

Veel voorkomende reacties zijn: jeuk, roodheid, zwelling, duizeligheid, heesheid, hoesten, verstopte neus, niezen, benauwdheid, astma-aanval en in het ergste geval bewusteloosheid.

Je kan twee soorten allergieën onderscheiden. De primaire allergie is een reactie op een bepaalde voedingsstof na inname ervan (zoals eieren, vis, schaaldieren …). De secundaire allergie (ook wel kruisallergie genoemd) is een reactie op een ander allergeen dat moleculair lijkt op het allergeeneiwit. Zo kunnen mensen met een primaire allergie aan berkenstuifmeel ook een kruisallergie vertonen bij het eten van appels of bepaalde noten.

Aangezien de reactie bij een allergie los staat van de hoeveelheid die gegeten wordt, mag je geen voedingsstoffen meer eten dat het allergeen kan bevatten. Ze moeten dus volledig geschrapt (en vervangen) worden uit onze voeding. Raadpleeg best een diëtist om ervoor te zorgen dat je geen tekorten gaat creëren.

Besluit

Denk je dus dat je een overgevoeligheid aan bepaalde voedingsmiddelen, ga dan niet op eigen houtje voedingsmiddelen elimineren. Zo kan je immers tekorten creëren. Vraag raad en advies bij een gespecialiseerde arts en diëtist.

Deel dit bericht