Iedereen heeft er al eens last van gehad: stress, opgejaagdheid, drukte. Er wordt tegenwoordig steeds meer van ons verwacht, maar niet iedereen kan hier gepast mee omgaan. Ook bij kinderen zien we dat de verwachtingen vaak hoog liggen, waardoor ook zij reeds op jongere leeftijd meer stress ervaren of faalangst ontwikkelen. Wat kunnen we hier tegen doen?

Stress kan negatieve gevolgen hebben op ons lichaam en ons intern evenwicht. Hoe je op stress reageert is van persoon tot persoon afhankelijk. De ene kan al gemakkelijker de zaken loslaten dan de anderen. Belangrijk is dat je zelf weet wat stress met je kan doen en hoe jij zelf het beste terug tot rust kan komen. Welke tips voor jou helpen, moet je zelf ondervinden:

  • Sporten en bewegen: het is alom bekend dat sporten en bewegen de ideale manier is om lichaam en geest te ontspannen. Door te sporten komen er endorfines vrij en gaan we ons beter voelen. Zelf een gewone wandeling kan ons lichaam en geest deugd doen. Je hoeft dus niet per se een intensieve zware sport te kiezen. Ook rustgevende sporten zoals yoga kunnen helend zijn. Ze brengen je immers beter in contact met jouw lichaam en zorgen voor rust en stabiliteit. Kan of mag je niet sporten, gewoon bewegen, een wandeling maken of rustig fietsen kan ook al helpen. Zelfs gewoon het feit dat je naar buiten komt in de frisse lucht, kan al voldoende zijn.
  • Ontspan jouw spieren: wanneer we gestrest zijn, gaan we (onbewust) onze spieren opstappen. Neem daarom eens een ontspannend bad met lavendelolie, een warme douche of trakteer jezelf met een ontspannende massage. Je spieren zullen zich uit de kramp halen en ontspannen.
  • Ademhalingsoefeningen: wanneer je in een enorm stressvol moment bevindt en overspoeld wordt door (negatieve) emoties of opgejaagdheid, kan het helpen om enkele ademhalingsoefeningen te doen. Je hebt hier tal van oefeningen die je online kunt terugvinden. Belangrijk is steeds om diep adem te halen, vanuit de buik. Als we gejaagd zijn, dan schakelen we immers vaak over op een snelle ademhaling vanuit de borst. Als je dit opmerkt en jezelf terug verplicht om eventjes een pauze te nemen en jouw ademhaling aan te passen door rustig en diep vanuit de buik adem te halen, zal je ook vertragen. Hierdoor kan je terug tot rust komen en je hoofd leegmaken, zodat het gevoel van opgejaagdheid kan afnemen. Voorwaarde is wel dat je hier even bewust tijd voor neemt en ervoor open staat om te vertragen.
  • Neem tijd voor jezelf: plan bewust een ME-time moment in en doe dit op regelmatige tijdstippen. Neem tijd voor jezelf, onthaast en doe enkel zaken die JIJ leuk vindt en die JOU gelukkig maken. Je batterijen worden terug opgeladen en je kan met een frisse blik het gewone leven aanvatten.
  • Zoek een hobby, ga iets creatiefs doen, speel een spel: ga voor jezelf op zoek naar bezigheden die jouw rust bezorgen en waar je de zaken op een andere manier aanpakt of bekijkt. Laat het kind terug naar boven komen en geniet ervan. Wie weet ontdek je wel nieuwe talenten in jezelf!

 

De tips die voor mij helpen, zullen niet steeds voor andere helpen. Voor mij is de beste manier om te ontstressen: sporten en creatief in de keuken bezig zijn. Op die manier activeer ik andere delen van mijn hersenen en ben ik met mijn gedachten weg van de zaken die me stress geven. Nadien kan ik dan met een ‘leeg hoofd’ en een frisse blik terug de problemen of obstakels aanpakken die me in eerste instantie stress gaven.

Ga voor jezelf na wat jouw kan helpen, pas het toe en zie wat het resultaat is. Wees daarbij niet te streng voor jezelf, zeker als je perfectionistisch van aard bent! Het hoeft niet allemaal zo perfect te verlopen, je moet niet overal de controle hebben, durf zaken los te laten en te genieten. Misschien lukt het in begin niet om afstand te nemen van jouw drukke leven of van de stressvolle momenten, maar blijf proberen en dan komt het wel geleidelijk aan. Veel heb je immers zelf in eigen handen, want JIJ bent het die beslist om even pauze te nemen en dat doe je ook geheel voor JEZELF. Als je dit niet op tijd en stond even doet, dan loop je het risico om een tikkende tijdbom te worden met de kans op grotere gevolgen achteraf (bijvoorbeeld een burn-out).

Deel jouw ervaringen met anderen, zo kunnen we elkaar helpen om beter de stressvolle momenten in ons leven te doorstaan!

 

Maak er nog een productieve week van en vergeet niet om af en toe te relaxen!

Veel liefs

Kristina

Deel dit bericht