Iedereen kent ze wel: witte bonen, rode bonen, lima bonen, linzen, kikkererwten … Ze zijn voedzaam, je kan er veel mee doen, maar vele onder ons mijden ze. Ze zorgen soms voor nadelige effecten, denk maar aan winderigheid. Toch zijn ze zeer gezond en zouden we er meer van moeten eten. Je kan ze bovendien verwerken in tal van lekkere gerechten!

Hoe gezond zijn peulvruchten?

Peulvruchten worden aanzien als een goede vleesvervanger onder de vegetariërs en/of veganisten. Ze bevatten zowel complexe koolhydraten, eiwitten als vezels. Verder bevatten ze ook de stof pectine wat verantwoordelijk is voor een daling van onze slechte cholesterol in ons lichaam. Hierdoor verlagen ze het risico op hart- en vaatziekten. Reden te meer om ze vaker te eten!

Welke soorten zijn er?

Er zijn verschillende soorten peulvruchten. Je kan ze gedroogd of in bokaal/blik kopen. Bij de gedroogde peulvruchten is het belangrijk dat je ze vooraf eerst goed weekt, alvorens ze te bereiden of te koken. Heb je te weinig tijd of wil je jezelf de moeite bespraken, kan je ook voor peulvruchten uit bokaal of blik kiezen, maar kijk goed naar de ingrediënten! Vaak zijn er nog andere dingen aan toegevoegd, zoals ook zout. Gedroogde peulvruchten bevatten wel doorgaans meer eiwitten dan deze uit blik of bokaal.

De meest gekende en tegenwoordig meest gebruikte peulvrucht is waarschijnlijk wel de kikkererwt. Deze zit in gerechten als hummus, maar ook vaak in curry gerechten of oosterse gerechten (bijvoorbeeld een tajin met couscous en groenten). Daarbuiten heb je ook nog witte bonen, rode bonen (of kidney bonen), de grote lima bonen, verschillende soorten linzen, mung bonen en sojabonen (ook wel edamame). De laatste is degene met de meeste eiwitten.

Wat kan je ermee doen?

Zoals eerder gezegd kan je peulvruchten verwerken in tal van gerechten. Denk maar aan hummus of andere groentespreads, chili sin carne, curry schotels, tajin gerechten, salades, soepen, groenteburgers,  meatless loaf, geroosterd als alternatief voor nootjes, falafel balletjes of wafels  … Te veel om op te noemen. Kijk maar eens tussen mijn blogberichten, daar vind je alvast enkele recepten, of schrijf je in voor een van mijn workshops om inspiratie op te doen en te proeven!

 

Veel liefs

Kristina

Deel dit bericht