Steeds meer en meer mensen zien het belang in van een plantaardige levensstijl en doen volledig of gedeeltelijk de overstap. Ook grote ondernemingen merken dit en spelen daarop in. Denk maar aan Nestlé, dat dit jaar extra wil investeren in zijn vegan assortiment. Voor het milieu zou een meer plantaardige levensstijl beter zijn, maar is dat ook zo voor iedere persoon? Kan je gewoon jouw dierlijke consumptie vaarwel zeggen en weglaten of zijn er toch enkele bedenkingen en aandachtspunten?

 

Wat zijn de voordelen van een meer plantaardige levensstijl?

Kiezen voor een plantaardige voeding is kiezen voor voedingsmiddelen die doorgaans laag aan verzadigde vetten zijn, rijk zijn aan vezels en bomvol vitaminen en mineralen zitten. Hierdoor heeft het positieve effecten op ons hart, omdat we minder verzadigd vet gaan consumeren en daarbij het risico op hart- en vaatziekten kunnen verminderen. Als je meer fruit, groenten en granen eet, krijg je ook een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen die ons lichaam versterken en ziektes kunnen voorkomen. De vezels zorgen er dan weer voor dat jouw darmen optimaal kunnen werken en ze verminderen het risico op darmkanker.

 

Wat zijn de aandachtspunten?

Klinkt dit allemaal leuk in de oren? Iedereen wil toch gezonder en vitaler door het leven gaan, nietwaar? Kan je dan gewoon vlees, vis, gevogelte en eieren weglaten, zonder meer?

Zo eenvoudig is het niet. Door voedingsmiddelen te schrappen en niet volwaardig te vervangen, kan je op langere termijn in de problemen komen.

Zo zitten er in dierlijke producten, zoals vlees, gevogelte … meer essentiële aminozuren, eiwitten, die ons lichaam nodig heeft en niet zelf kan aanmaken. In (vette) vis vinden we essentiële vetzuren (denk maar aan omega 3 bijvoorbeeld) die cruciaal zijn voor ons functioneren. Eieren zijn een goede bron van onder andere ijzer, vitamine B12 en D. In (half)volle melkproducten vinden we Calcium, Magnesium, vitamine A, D, B12 ….

Je leest het al: je moet bedachtzaam te werk gaan om te voorkomen dat je bepaalde tekorten creëert die een negatief effect in plaats van een positief effect hebben op jouw gezondheid! Plantaardige voeding is zeker een gezonde keuze, maar je moet voldoende variëren, volwaardige alternatieven kiezen en evenwichtig eten. Deze balans in jouw eetpatroon is natuurlijk ook belangrijk voor mensen die niet plantaardig eten. Laat je dus steeds goed informeren en begeleiden!

 

Aandachtspunten in de kijker:

  • Eiwitten: zoals eerder vermeld bevatten dierlijke producten meer essentiële aminozuren, waardoor ze volwaardige eiwitten zijn. Bij plantaardige voedingsmiddelen verschilt de kwaliteit. Soja is een goed product, omdat het veel essentiële aminozuren bevat. Andere peulvruchten kan je best combineren door de dag met bijvoorbeeld granen, om er toch voor te zorgen dat je voldoende eiwitten per dag binnen krijgt.
  • Ijzer: ijzer uit plantaardige voeding (non-haem) wordt minder goed opgenomen in ons lichaam. Je vindt het in groene bladgroenten, volkoren granen, of toegevoegd in sommige producten. Vitamine C kan de opname bevorderen.
  • Calcium: wie geen dierlijke melkproducten meer drinkt of eet, zal ook zijn of haar bron aan calcium verliezen. Alle geluk zijn veel plantaardige alternatieven verrijkt met calcium. Let daarop, als je ze koopt!
  • Essentiële vetzuren: bijvoorbeeld omega 3 dat je terugvindt in vis. Kies voor goede vetbronnen, zoals noten, zaden, specifieke oliën (bijvoorbeeld walnootolie, koolzaadolie …) of supplementen om tekorten te voorkomen.
  • Vitamine B12: deze vitamine is een wateroplosbare vitamine en vinden we enkel terug in dierlijke producten. We kunnen het niet zelf aanmaken. Als we een tekort hebben voelen we ons slap, hebben we hoofdpijn … Kies plantaardige producten die verrijkt zijn met B12. Er bestaan ook supplementen, indien je niet aan jouw aantallen zou komen.
  • Vitamine D: vette vis, eieren, volle melkproducten … ze bevatten allemaal een portie vitamine D. Laat je dit weg, zie dan dat je voor producten kiest die verrijkt zijn met vitamine D. Ook in groene bladgroenten zit er vitamine D of geniet eens wat langer van het zonnetje in de zomer

 

En wat met kinderen of sporters?

Ook hier weer is het belangrijk dat het eetpatroon gevarieerd is en volwaardige producten bevat. Bij kinderen die geen dierlijke producten nuttigen, wordt er wel aangeraden om een supplement B12 te voorzien.

Sporters hebben extra vitamine B en eiwitten nodig om energie vrij te maken in hun lichaam en hun spieren te doen herstellen. Zij moeten er dus op letten dat ze hun inname voor eiwitten sterk verhogen om tekorten te voorkomen.

 

Laat je niet misleiden!

De commerciële wereld heeft geld geroken in een meer plantaardige levensstijl en ze spelen hier gretig op in. Laat je echter niet misleiden door sommige voedingsmiddelen en hun ‘gezondheidsclaim’ of plantaardig label. Niet alles wat plantaardig is, is ook effectief gezond! Zo zie je tal van burgers, koekjes, taarten en dergelijke opduiken die plantaardig, veggie of vegan zijn en waarvan mensen denken dat dit gezondere opties zijn. Niets is minder waar! Deze zaken kan je, ook in een plantaardige levensstijl, beter beperkt nuttigen. Ze bevatten immers veel (verzadigd) vet, suikers of zouten die nefast zijn voor ons lichaam. Maak beter zelf burgers, koekjes of een taart, dan weet je tenminste wat erin zit! Recepten kan je vinden in mijn blog of tijdens een van mijn kookworkshops ☺

Veel liefs

Kristina

Deel dit bericht