Iedereen weet dat te veel suiker niet goed is voor ons. Toch lusten we het heel graag. De voedingsindustrie speelt hier goed op in. Van elk product bestaat er tegenwoordig wel een alternatief ‘light’ product of een product ‘zonder toegevoegde suikers’, ‘met verlaagd suikergehalte’, ‘arm aan suikers’ … En het werkt! Mensen laten zich (mis)leiden en kopen maar al te graag iets waarvan ze het gevoel hebben dat het beter of gezonder is. Jammer genoeg eten of drinken we er dan ook meer of vaker van.

Kunnen we alle suikers schrappen? 

Neen, we hebben immers suiker nodig voor een goed functioneren van onze hersenen. Onze hersenen werken immers op glucose, maar we moeten natuurlijk geen tonnen suikers gaan eten! Alles met mate. De maximale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan toegevoegde suikers ligt op 10% van onze totale energiebehoefte per dag (aanbevelingen volgens de Hoge Gezondheidsraad). Dit om het risico op overgewicht, obesitas en tandbederf te voorkomen. We hebben dus suiker nodig voor ons functioneren, maar suiker in combinatie met een ongezonde levensstijl (te vettig eten, te veel suiker en te weinig beweging) is de boosdoener. Je kan beter gaan voor de suikers die van nature aanwezig zijn in producten of voedingsmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan vers of gedroogd fruit.

Waarop letten? 

Controleer steeds de ingrediëntenlijst. Je zult merken dat vele producten meer suikers bevatten dan je zou denken. Dit komt omdat de industrie vaak suikers toevoegt aan een product (de verborgen suikers), bijvoorbeeld: pastasauzen, soep, graanrepen …

Wat met alternatieve zoetmiddelen? 

Er zijn twee soorten alternatieve zoetmiddelen. Enerzijds heb je de intensieve zoetmiddelen. Dit zijn zoetstoffen die een grotere zoetkracht hebben dan suiker, geen calorieën aanleveren, maar waarvan wel de maximale dagelijkse inname bepaald en vastgelegd is. Voorbeelden zijn Aspartaan en Stevia. Anderzijds heb je de extensieve zoetmiddelen. Dit zijn zoetstoffen die minder zoet zijn dan suiker, een kleine hoeveelheid calorieën aanleveren en waarvan geen maximale dagelijkse inname bepaald of vastgelegd is (hoewel ze wel laxerend kunnen werken). Voorbeelden zijn Tagatesse en Xylitol. Je kan deze perfect gebruiken ter vervanging van suiker.

Wat met natuurlijke zoetstoffen? 

Iedereen kent ze wel: rietsuiker, kokosbloesemsuiker, honing, agave, ahornsiroop …. Dit zijn zoetstoffen van plantaardige oorsprong, of van dierlijke (denk maar aan honing). Het zijn snelle suikers en ze hebben vaak dezelfde zoetkracht als suiker en evenveel calorieënl. Ze hebben dus dezelfde invloed op onze bloedsuikerspiegel. Soms is de zoetkracht minder, maar dat komt omdat het product meer water bevat (bijvoorbeeld ahornsiroop bevat 35% water en 65% suiker). Je hoort vaak tegenstrijdige informatie, want vele van deze zoetstoffen worden aanzien als gezonde keuzes, omdat ze een lagere glycemische index zouden hebben en dus minder snel zouden opgenomen worden. Andere wetenschappers beweren het tegendeel. Ahornsiroop van zeer goede kwaliteit bevat ook mineralen en andere voedingsmiddelen die ons lichaam ten goede zouden komen, maar niet iedereen koopt de dure versie.

Conclusie? 

Het is zeker niet slecht om suiker te vervangen door een van bovenstaande zoetstoffen, maar doe het met mate. Probeer voor jezelf de hoeveelheid suiker en zoetmiddelen stelselmatig te minderen. Zo leer je om geleidelijk de suikers die van nature in onze voedingsmiddelen aanwezig zijn beter te appreciëren, waardoor je ook minder snel gaat grijpen naar extra zoetmiddelen. Natuurlijke zoetstoffen die heel wat positieve effecten zouden hebben voor ons lichaam kan je ook gebruiken als alternatief voor suiker, maar weet dat ook deze suikers onze bloedsuikerspiegel doen stijgen, dus gebruik ze slechts met mate!

Veel liefs

Kristina

Deel dit bericht