Tegenwoordig vind je steeds vaker in de winkels alternatieve snoepjes, repen en traktaties die beweren gezonder te zijn, aangezien ze geen toegevoegde suikers bevatten. Er passeren ook veel recepten voor noten-dadel balletjes, raw cheesecakes, granolarepen …  Allemaal gezond, puur en lekker. De vraag is nu: zijn deze alternatieven effectief healthy pleasures of hebben ze een guilty kantje?

Ikzelf maak ze ook: raw cheesecake, powerballetjes, granolarepen …  Ze zijn lekker en zoet en bomvol nuttige voedingsstoffen, toch zijn ze niet zo onschuldig. Ze bevatten immers veel noten, gedroogd fruit, kokosroom of kokosolie. Dat zijn veel (natuurlijke) suikers, vetten (zowel de gezonde onverzadigde alsook de ongezonde verzadigde) en natuurlijk veel kcal. Als je je kunt beperken tot een kleine portie, vormen ze geen probleem, maar vaak eten we er te veel of te vaak van. Hun onschuldig karakter en imago stimuleert dit ook. Als je echter zou berekenen hoeveel suikers je binnenkrijgt of hoeveel kcal, dan zou je verschieten! Bovendien besef je niet hoeveel noten of gedroogd fruit er in een portie zit. Zou je zo’n portie ook gewoon eten?

Ik wil niet deze lekkernijen verbieden, want ik geniet er zelf ook van, maar ik wil je gewoon even bewust maken dat ze niet zo onschuldig zijn als gedacht! Maak ze bij voorkeur zelf, want zo moeilijk is het niet en wees kritisch welk recept je hanteert. Eet ze ook niet elke dag, maar hou ze voor speciale gelegenheden of wanneer je een extra opkikkertje nodig hebt. Doordat je een combinatie hebt van (natuurlijke) suikers en (onverzadigde) vetten, zal je de suikers trager opnemen en langer kunnen teren van een portie.

Als je graag recepten wenst, kan je zeker eens zoeken in de categorie Zoet genot en Rawfood van mijn blog of schrijf je in voor de workshop Zoete traktaties.

Veel liefs

Kristina

Deel dit bericht