Ok, ik wou wachten tot mijn workshop lunchfood om dit recept te delen met jullie, maar in tijden van Corona ben ik niet zeker wanneer de kookworkshops terug van start kunnen gaan. Dus jullie hebben geluk! Mijn recept van mijn groententaart ga ik eindelijk publiceren. Mijn excuses aan iedereen die zo lang moest wachten en aan diegenen die zich ingeschreven hadden voor deze workshop die geannuleerd werd. Hopelijk maakt dit al iets goed.

Nog een kleine opmerking vooraf: zoals bij veel van mijn gerechten kan je ook hier eindeloos variëren: andere groenten, toevoegen van tofublokjes of jackfruit in plaats van peulvruchten …. Deze taart is ideaal om kinderen meer groenten te doen eten of om restjes weg te werken.

Voor mensen met allergieën: ga voor die groenten, toevoegingen of ingrediënten die je wel kan verdragen en maak je niet te veel zorgen over het mogelijke eindresultaat bij het doorvoeren van veranderingen. Er kan gewoon weinig mis gaan!

 

Kikkererwten-frittata

Voor een  grote taart van 22 cm:

  • 225 gr kikkererwtenmeel
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl lookpoeder
  • 1 tl gedroogde kruiden naar keuze (basilicum, tijm, dragon …)
  • 1 tl kala namak
  • 340 ml water
  • 140 gr peulvruchten naar keuze, maïs, erwtjes of te vervangen door blokjes tofu of stukjes jackfruit
  • 500 – 600 gr gekookte of gestoomde groenten naar keuze (bijvoorbeeld blokjes wortel, courgette, kleine roosjes bloemkool/broccoli of andere voedselrestjes)
  • Halve rode ui of sjalot versnipperd
  • Handvol boerenkool of spinazie grof gehakt
  • Optioneel: 32 gr edelgistvlokken of een goede handvol geraspte plantaardige kaas

 

Verwarm de oven voor op 180°C.

Meng de droge ingrediënten en de kruiden in een grote kom en voeg geleidelijk water toe. Zorg dat alle klonters weggewerkt zijn en laat even rusten.

Snijd de groenten in kleine stukjes en stoom/kook ze kort gaar (maar niet te plat). Voeg de groeten en de peulvruchten toe aan het beslag, samen met de rauwe ui/sjalot en de rauwe, gehakte boerenkool of spinazie. Meng alles goed onder elkaar.

Stort het mengsel uit in een springvorm bekleed met bakpapier en zet voor 40 minuten in de oven.

Laat de fritata even afkoelen, dan wordt hij steviger.

PS 1: Je kan dit koud of warm eten (als lunch thuis, meenemen naar school/werk of tijdens een picknick met vrienden). Aangezien er geen eieren in verwerkt zijn, hoef je je ook minder zorgen te maken over mogelijk bederf. Wanneer je de taart koud eet, zal hij steviger zijn van textuur. Warm je de taart terug op (bijvoorbeeld in microgolf), zal hij zachter worden. Bewaren doe je wel in de koelkast.

PS 2: in plaats van 1 grote taart, kan je er ook voor kiezen om kleinere cupcakes te maken. Gemakkelijk om mee te nemen als lunch in een boterhamdoos!

Veel liefs

Kristina

 

Deel dit bericht