Velen associëren comfortfood ook met Mac&Cheese, vooral in Amerika. Dit is echter niet echt een gezonde manier van leven en je krijgt er niet jouw portie groenten, vitaminen of vezels binnen. Mijn Mac&Cheese pak ik anders aan! De kinderen zijn er dol op, ze bevatten vezels en groenten, maar dat zeggen we er natuurlijk niet bij!

Je kan eindeloos variëren in dit recept: andere soort pasta, extra groentjes (om bijvoorbeeld jouw kinderen nieuwe groenten te doen eten of te doen ontdekken) en de manier waarop je jouw saus maakt. Je kan gewoon bloemkool en courgette afkoken met bouillon en mixen met nog edelgistvlokken, maar je kan er ook room of melk aan toevoegen voor de smaak. Dat is hoe jij het kiest.

Je vindt hieronder het recept voor 2 personen.

Gezonde versie Mac & Cheese

Voor 2 personen:

  • 125 g penne of andere soort pasta
  • 3 wortelen
  • Kopje doperwtjes (optioneel) of andere extra groenten
  • Halve bloemkool
  • Halve courgette zonder schil
  • Edelgistvlokken en/of lepel miso (optioneel)
  • Bouillonkruiden of gewoon peper, zout, nootmuskaat
  • (Plantaardige) kaas

Voorbereiding:

Kook de pasta af zoals voorgeschreven op de verpakking.

Schil de wortelen en snijdt ze in dikke staafjes. Je kan ze bij de pasta toevoegen en samen afkoken, met op het einde eventueel ook de doperwtjes erbij. Als je liever jouw wortels stoomt, dan gaat dat ook.

Eens de pasta gaar is, giet je deze af en spoel je ze goed. Overgiet eventueel met een scheutje olijfolie, zodat ze niet aan elkaar gaan vastkleven.

Kook de helft van de bloemkool met de geschilde courgette gaar in een beetje water met bouillonpoeder of gewoon peper en zout. Als alles gaar is, giet je het te veel aan kookvocht weg. Voeg vervolgens nootmuskaat, edelgistvlokken en/of miso toe naar eigen smaak en mix alles tot een dikke ‘saus’.

Wil je nog wat extra groenten toevoegen aan het gerecht, kook of stoof deze gaar.

 

Samenstelling en bereiding:

Verwarm de oven voor op 180°C.

Neem een ovenschaal en schep daar de groenten en pasta in. Overgiet de groenten en pasta met de witte saus en werk af met (plantaardige) kaas.

Indien je de ovenschotel maakt om onmiddellijk op te eten, dan volstaat het om 15 minuten in de oven te zetten en erna kort te gratineren.

Indien je de ovenschotel maakt om pas later op te warmen en op te eten, dan zet je ze best in de koelkast en nadien warm je ze op in een oven van 180°C, maar een beetje langer totdat het binnenin ook opgewarmd is. Afhankelijk van de maat van jouw ovenschotel zal dat neerkomen op zo’n 25 à 30 minuten. Gratineer nadien nog even onder de grill.

 

PS: te veel pasta of groentjes gemaakt? Gooi ze niet weg, maar eet ze zo of verwerk ze in een salade voor de volgende dag!

 

Hier nog een voorbeeld van een winterse versie met spruitjes en pastinaak, stap voor stap in beeld gebracht:

afgekookte pasta met gestoomde pastinaak, wortel en spruitjes

bloemkoolsaus over de pasta en groenten

afwerken met gemalen vegan kaas

opscheppen en eten!

Succes ermee!

Veel liefs

Kristina

Deel dit bericht