Door heel de Coronasituatie heb ik jammer genoeg al mijn workshops moeten annuleren. Mijn excuses aan iedereen die zich ingeschreven had.

Ik wil dit een beetje goedmaken en tussen de drukte thuis door, ga ik proberen de komende periode enkele recepten en ideetjes te posten.

Mijn workshop in maart ging over Powerfood. Energierijke gerechten en drankjes voor de sportievelingen onder ons en voor mensen die soms een extra’tje kunnen gebruiken (omdat ze een fysiek zware job hebben, een zware inspanning moeten leveren, een daguitstap hebben gepland, maar ook voor de studenten die intellectuele uitdagingen aangaan).

Als je niet ziek bent en geen klachten hebt op dit moment, blijft voldoende lichaamsbeweging belangrijk. Ik zie dan ook regelmatig mensen al joggend en lopend voorbijkomen wanneer ik thuis aan het werken bent en bij een wandeling door het bos zijn het de mountainbikers die zich uitleven. Voor al deze sportievelingen deel ik dit recept.

Als je sport, is heb belangrijk om je goed te blijven hydrateren. Water is altijd het beste, maar soms heb je wat meer nodig. In de winkels zie je vaak kleurrijke sportdranken, die vaak niet zo goedkoop zijn, maar wist je dat je ook zelf jouw eigen sportdrank kunt maken?

 

Maak jouw eigen sportdrank

  • 150 ml vruchtensap (ananas, appel, druif, granaatappel, bosbessen …)
  • 1 citroen (sap)
  • 1,5 tot 3 gr zout
  • 30 gr agavesiroop of honing
  • Hoeveelheid water is afhankelijk van wat voor soort drank je maakt:
    • Hypotone sportdrank heeft als doel jouw dorst te lessen en te hydrateren bij warm weer. Het bevat een lage concentratie suiker. Neem daarom meer dan 900 ml water.
    • Isotone sportdrank heeft ook als doel te hydrateren en de dorst te lessen, maar levert ook energie aan voor tijdens of na de training. Neem daarom 400 tot 900 ml water.
    • Hypertone sportdrank is een energiedrank en heeft dus voornamelijk als doel energie aan te leveren om een suikerdip te voorkomen bij een lange duurprestatie. Neem daarom minder dan 400 ml water.

Verwarm het vruchtensap en citroensap tot aan het kookpunt. Haal het daarna van het vuur en voeg de overige ingrediënten doe. Roer totdat alles goed opgelost is. Giet daarna de juiste hoeveelheid water toe, afhankelijk van welke soort sportdrank je maakt. Laat dit alles afkoelen in de koelkast.

 

Probeer zelf maar eens verschillende smaken uit, echt moeilijk is het niet!

Hou je gezond!

#blijfinuwkot

 

Kristina

 

Bron:

Food2run, Rehor, R. (2018).

Deel dit bericht