Minder afval produceren, plastic verpakkingen weren, gezonder leven, minder vlees eten, meer sporten … tal van goede voornemens die wij onszelf durven opleggen, maar niet iedereen slaagt erin ze te realiseren en vol te houden. Ik geef je enkele tips zodat je toch meer succes kunt boeken met jouw eigen voornemens en keuzes.

Eerst en vooral is het belangrijk om stil te staan welke keuzes of beslissingen je wilt nemen/realiseren en met welke reden?

Voor de een is dat minder afval produceren, minder eten weggooien of plastic weren. Voor de ander is dat een gezondere levensstijl, minder vlees eten of meer gaan sporten. Er zijn tal van goede voornemens die we onszelf kunnen opleggen, maar nog belangrijker is het om na te gaan waarom we dit juist willen doen? Doe je dit puur voor jezelf of omdat jouw beste vriend(in)/collega dit ook doet? Voel je misschien de druk vanuit jouw omgeving om te veranderen of streef je een hoger doel na (zoals een beter milieu en klimaat).

Wat ik zelf belangrijk vind, is een voornemen die puur uit mezelf komt; iets dat ik 100% zelf wil doen of realiseren. Deze voornemens komen vanuit een eigen motivatie (in de psychologie ook wel intrinsieke motivatie genoemd) en zijn ook gemakkelijker vol te houden en te realiseren.

Bijvoorbeeld: wil je afvallen omdat je jezelf niet goed in jouw vel voelt en je dus aan jouw eigen gezondheid wilt werken of omdat jouw omgeving zegt dat je moet afvallen? Als je het voor jezelf doet, zal je met meer succes jouw doel realiseren, dan als je het doet omdat je het moet doen van anderen.

Hoe begin je eraan?

  • Stap voor stap

Wees niet te heroïsch of te optimistisch door alles vanaf dag 1 te willen veranderen. Ga eerst na welke (kleine) verandering je nu al kan realiseren zonder veel moeite te doen en ga dan stap voor stap een beetje verder. Dit werkt motiverend, want je merkt gaandeweg veranderingen optreden, zonder dat je moet ploeteren om vol te houden.

  • Doorbreek jouw oude gewoontes en sta stil bij jouw keuzes

Wees kritisch wat je koopt: wat zijn de ingrediënten? Hoe is het gemaakt? Van waar komt het? Hoe is het verpakt? Is het vers voedsel of bereid? … Doorbreek jouw oude gewoontes door even stil te staan bij wat je doet/koopt/eet. Wees kritisch en ga na of dit wel past binnen jouw nieuwe visie/levenshouding. Ga ook op zoek naar alternatieve producten of oplossingen: is er een ander merk/product/winkel waar ik hetzelfde kan vinden zonder al het plastic of zonder alle toevoegingen? Kan ik te voet of met de fiets naar de winkel gaan voor kleine inkopen in plaats van steeds de auto te nemen? Kan ik me aansluiten bij een groep van lotgenoten of bij een sportvereniging/groep? …

  • Durf uit jouw comfortzone te treden

Sta open voor nieuwigheden, nieuwe gewoontes, nieuwe voedingsmiddelen/recepten. Geloof in jezelf en wees niet teleurgesteld als het niet direct lukt of als je moeite hebt eraan vol te houden. Aangeleerd gedrag kan je immers niet onmiddellijk veranderen. Sta open voor het onbekende!

  • Een terugval? Niet meer dan normaal!

Had je eindelijk jouw nieuwe manier van leven onder de knie en plots betrap je jezelf op het feit dat je bent hervallen in jouw oude gewoontes? Wees niet teleurgesteld! Dit is volkomen normaal. Het feit dat je het zelf opmerkt is al een teken van vooruitgang. Dit wil zeggen dat je er bewust mee bezig bent! Herpak jezelf en zet door, dan kom jij hier als een winnaar uit!

 

Deze algemene regels kunnen je helpen om eender welke gedragsverandering of gewoonteverandering te realiseren.

Heb je toch een extra duwtje in de rug nodig? Wens je bijkomende inspiratie voor gezonde maaltijden of wil je een persoonlijke begeleiding? Maak dan een afspraak of schrijf je in voor een infosessie of een kookworkshop. Iedereen die zich voor eind januari 2020 inschrijft, krijgt 20% korting! Als dat geen extra reden of motivatie is!

 

Misschien tot binnenkort!

Veel liefs,

Kristina

Deel dit bericht